הפחד של ההורים – ילד בודד ולא מקובל


כל הורה מייחל שלילד שלו יהיו חברים. שיהיה מקובל בין הילדים, שיזמינו אותו לאירועים חברתיים, שירצו לשחק איתו ושיזמינו אותו חברים למפגשים חברתיים.

וכשזה לא קורה, הרבה פעמים אנו שואלים את עצמנו – למה זה קורה לו? למה הוא לא מתחבר עם חברים? האם הוא לא יודע איך ליצור איתם קשר? האם הוא חסר במיומנויות חברתיות?

נשאלת השאלה, האם לנו ההורים יש אפשרות ללמד אותו להדריך אותו כיצד ליצור קשרי גומלין עם אחרים?

התשובה היא שבהחלט יש לנו מה לעשות כדי ללמד את ילדינו כיצד יוצרים קשרים עם חברים, אם בצורה עקיפה ולא מכוונת ואם בצורה ישירה ומכוונת.

כשילד מגיח אל העולם ומצטרף אל חיק הוריו הוא מושפע רבות מהוריו. לטיב היחסים שלו עם הוריו ישנה השפעה גדולה ביכולת שלו ליצור קשר עם ילדים אחרים. אם הילד חווה קשר טוב עם כל אחד מהוריו הוא מרגיש בטוח בקשר איתם. יש לו חוויות של הנאה והדבר משפיע על יכולתו של הילד ליצור קשר בצורה חיובית ובטוחה עם ילדים אחרים.

אמנם ההורים לא מדריכים את הילד כאן בצורה מכוונת אך הילד לומד ומפנים צורת התקשרות עם ההורה. הוא לומד כיצד יוצרים קשר עם הסובבים אותו ומה לצפות מהייחסים הללו.

בנוסף הילד מתצפת על ההורים כיצד הם מתנהלים, ומתקשרים עם האנשים הקרובים אליהם כמו: חברים של ההורים, שכנים, מכרים, אחים ואחיות. הוא לומד מהם את החוקים ואת הערכים שמנחים את היחסים הללו.

אז מה עושים?


השפעה מכוונת של ההורים יכולה להיות ביצירת הזדמנויות למפגש עם חברים.

ההורים בוחרים את הילדים שעמם ילדיהם יוכלו לשחק לאחר הפעילות במסגרת החינוכית, הם מתאמים עם הורים אחרים לגבי המפגשים הללו ומתכננים איזו פעילות תתקיים במפגש. ביצירת ההזדמנויות הללו ההורים מאפשרים לילדיהם להתנסות בהתנסויות חברתיות רבות וכך הם רוכשים את המיומנויות החברתיות שהם זקוקים להם כאשר הם מתקשרים עם חבריהם למשחק.

כשהורה מאפשר לילד להזמין חבר לביתו הוא מזמן לילדו את תפקיד המארח. תפקיד המארח כולל:

  • לדאוג לצרכיו של החבר המתארח
  • למלא אחר בקשותיו של החבר המתארח
  • להשתדל שהחבר ייהנה בזמן המפגש

קטע הווידאו הבא לקוח מתוך תוכנית הטלוויזיה סופר נני הבריטית. בקטע מסבירה סופר נני לאמא, כיצד לשבת עם הילד וללמד אותו לשחק יפה עם אורח בן גילו. כיצד לשתף בצעצועים, כיצד לדבר יפה ולשתף פעולה מבלי לנקוט באלימות. כאשר האמא מצליחה להעביר את המסר, היא מתרחקת ומשגיחה מרחוק על הנעשה.

הילד המארח מאפשר לחבר לשחק במשחקים שהוא הכי אוהב ושהם הכי יקרים לו. הוא לומד לחלוק עם החבר את המשחקים שלו.

כשההורה מאפשר לילדו להיפגש בביתו של חבר, הוא בעצם נותן הזדמנות לילדו ללמוד כיצד להתנהג כאורח וכיצד לתקשר עם ההורה של הילד המארח. הוא צריך להסתגל לחוקים שאולי לא דומים לאלה שבביתו. הוא צריך להסתכל לסביבה שונה (כמו למשל לנוכחותם/השתתפותם של האחים של החבר). הילד יכול ללמוד גם מהיחסים של החבר עם אחיו ושאר בני משפחתו.

ההורים יכולים ליזום שיחות עם ילדיהם בנוגע ליחסים עם חבריהם. הם יכולים להדריך ולייעץ כיצד להתנהג כשחבר מגיע, מה לעשות כדי למנוע עימותים ולהכין את הילד לכל מיני סיטואציות שיכולות להיות וכיצד הוא ינהג.

ההורה יכול להיות נוכח, להדריך ולהיות מעורב כאשר יש מפגש בין ילדו לחברים. הוא יכול לשמש כמדריך, נותן עצות. הוא יכול לפשר, לקדם ולפקח.

ההורה יכול אף להשתתף בצורה פעילה במשחק ולשמש כמודל לחיקוי. הוא יכול לעודד התנהגות מסוימת, ולמנוע הפרעות.

להורים יש תפקיד חשוב ומשמעותי והשפעה רבה בלימוד המיומנויות החברתיות של ילדיהם ויש מה לעשות בנושא. כלים נוספים בנושא החברתי ובעוד נושאים רבים שמעסיקים הורים ניתן לקבל בהדרכת הורים.

המאמר שרק יהיו לילד שלי חברים עודכן לאחרונה בתאריך: 26 אוגוסט 2019

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.