מגיפת הקורונה והשפעתה

מגיפת הקורונה הביאה עלינו תקופה לא פשוטה עם אתגרים רבים בתחומים רבים. התחום הכלכלי נפגע קשות. אנשים הוצאו לחל"ת או איבדו את פרנסתם, וחלקם איבדו את היכולת לממן צרכי מחייה יסודיים.

מבחינה חברתית, הדרישה לריחוק חברתי גרמה לחוסר מגע עם הזולת והסתגרות בבתים. כמו כן הוגבלו פעילויות פנאי כגון הליכה לסרטים, הצגות, ואירועים שונים כגון חתונות, ברי מצוות, בריתות הלוויות וכדומה.

מבחינה פיזית עלה הצורך לעטות מסיכה ולשמור על הגיינה מרובה. השיגרה נפגעה ונוצרה אי יכולת לקיים את אורח החיים שאליו אנחנו רגילים.

מוסדות החינוך נסגרו עקב הדבקה משמע הילדים נשארים וההורים אינם יכולים או מתקשים לעבוד, שכן הם צריכים לדאוג להעסיק את הילדים שנמצאים בבית, ולדאוג להם ללימודים.



מספר עצות להורים לימי הקורונה

אמנה מספר עצות שיעזרו לכם לצלוח את התקופה המאתגרת הזאת ולשמור על ייחסים טובים עם הילדים ועל אווירה נעימה בבית.

שגרה

אמנם יצאתם מהשגרה שאליה אתם רגילים, אך תדאגו לייצר שגרה בהתאם למציאות שנכפתה עליכם. שגרה מייצרת מסגרת לבני המשפחה ותחושת ביטחון. החליטו מה שעת הקימה, מהי שעת השינה, ומה שאר סדר הפעולות. בוקר, צהרים וערב.

תיכנון

תכננו מראש מהן הפעילויות שאתם מתכוונים לעשות ושתפו את הילדים. התייעצו עימם ובדקו האם הם מעדיפים פעילות זו או אחרת.

גבולות

המשיכו ליישם את הגבולות שהיו בבית עוד ליפני הקורונה ואכפו אותם. חוסר עקביות ונחישות בהצבת הגבולות יעלה קשיים חדשים ומיותרים אשר יפריעו לכם להתמודד עם התקופה הזו.

מודל לחיקוי

אל תשכחו שאתם מהווים מודל לחיקוי. התנהגות מתונה ומאוזנת מצדכם, תעביר מסדר דומה לילדים ואף הם יאמצו התנהגות מתונה ומאוזנת.

מינון

חשיפה רבה לחדשות ולמידע שאינם מתווכים על ידיכם עלולה לייצר אצל הילדים פחדים ואי שקט. יש להשתדל למנוע חשיפה של הילדים לטלוויזיה או כל אמצעי תקשורת אחרים, בזמן שהילדים ערים.

מידע

לברר מה כל ילד יודע על הקורונה ולהוסיף מידע מרגיע המתאים לרמתו של הילד.

אמפתיה

כשאתם מקשיבים לילד, רצוי לדבר אתו "בגובה העיניים". בזמן השיחה, להקדיש לילד את מלוא תשומת הלב (לא להתעסק בנייד או בכל עיסוק אחר). חשוב לתת לגיטימציה לרגש שהוא מרגיש בתקופה זו ולבדוק אתו מה יכול להרגיע אותו.

מה בשליטתנו

יש ללמד את הילדים לעטות מסיכה כשאנחנו נמצאים ליד אנשים, לשמור על ריחוק חברתי (וכמובן בידוד אם חלילה חלינו). יש להקפיד לשטוף ידיים עם מים וסבון בתדירות גבוהה. מחוץ לבית יש להשתמש באלכוג'ל.

הומור

הומור הוא כלי חשוב בהתמודדות עם תקופה קשה זו. הכניסו אל חייכם משחקים ופעילויות אשר יגרמו לכם לצחוק ולהפיג את המתח.

זמן משפחה

בתקופה זו אתם נמצאים עם הילדים שעות רבות. נצלו את הזמן לפעילויות משותפות עם הילדים. שחקו איתם משחקים שונים כגון: משחי קופסה, משחקי מחשב, יצירה, בישול, אפייה, צפייה בסרטים ופעילות ספורטיבית. כל אלה יתרמו לאווירה נעימה ונינוחה בבית.

ילדים רבים מתקשים לבטא רגשות במילים והרבה פעמים הם יבטאו את מה שהם חשים בהתנהגות. עליכם לשים לב באם חל איזשהו שינוי בהתנהגות הילד ואם כן יש לפנות לגורם מייעץ כגון הדרכת הורים/ או מטפל על מנת שידריך אתכם כיצד לפעול ולמי אתם צריכים לפנות.

המאמר טיפים להורים לימי קורונה עודכן לאחרונה בתאריך: 12 אוקטובר 2020

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.