קשב וריכוז – גם לחופש יש כללי התנהגות


החופש הגדול עומד בפתח, והורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז נכנסים לתקופה לא פשוטה. הילדים מבלים שעות רבות בבית, צריך לדאוג להם לתעסוקה בו בזמן שההורים צריכים להמשיך ללכת כל יום לעבודה ולשמור על השגרה היומיומית.

אז מה רצוי לעשות או לא לעשות לקראת תחילת החופשה?

שיתוף והתייעצות. קודם כל ייזמו שיחה עם הילדים ותבדקו איתם מהם האפשרויות לבילוי בחופשה. ספרו להם איזה קייטנות מתקיימות באזורכם, מה הקייטנות מציעות והאם הפעילויות שהם יעשו שם מתאימים לילד.
הקשיבו ותבררו מהם תחומי העניין של הילד. האם הילד מעדיף תחום מסוים על פני תחום אחר. בדקו כל פעילות אחרת שיכולה להתאים לילד ושבה הוא ימצא עניין וירצה לקחת בה חלק.
לאחר השיחה עם הילד וההחלטה שקיבלתם לאיזו פעילות הוא ילך תכננו מה הולך לקרות בכל יום. אם ישנם ימים חופשיים מהפעילות הקבועה תכננו פעילויות אחרות לאותם ימים חופשיים.
חשוב שתיצרו לכל שבוע טבלה שבה מצוינת כל פעילות שתירצו לעשות ובאיזו יום היא מתרחשת. כך הילד ידע מה הולך לקרות כל יום. הידיעה של הילד מה הולך לקרות משרה עליו ביטחון.
חשוב שתספרו לילד מה הולך לקרות בכל יום. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חווים קושי במעברים או בשינויים. כל שינוי יכול לגרום להתפרצות זעם, או שהילד יהיה במתח. כדי למנוע זאת ספרו לילד מה הולך לקרות ליפני כל פעילות. אם יש לכם אפשרות הראו לו תמונות של המקום. דברו איתו על כל מיני סיטואציות שיכולות להתרחש. סיטואציות שבהן הוא עלול להתאכזב או לחוות חוויה לא נעימה.
זכרו כי אמנם החופש הגדול הגיע ואתם רוצים לתת לילדים חופש שינוחו שייהנו, אך עדיין שימרו על גבולות. הם יכולים להיות גבולות יותר גמישים שכן זה חופש. אך עדיין לשמור על הגבולות. יש לזכור כי גבולות עוזרים לילדי הקשב והריכוז לשמור על סדר יום.
אפשרו להם לנפוש לבלות עם חברים. במהלך השנה הם עמדו באתגרים רבים, לחצים, שיעורים, מבחנים ועבודות. היו עם האצבע על הדופק. היו מעורבים במה שהם עושים ואם חלילה הם עושים דבר מה מסוכן דאגו שיפסיקו את הפעילות הזאת.





זכרו כי אמנם החופש הגדול הגיע ואתם רוצים לתת לילדים חופש שינוחו שייהנו, אך עדיין שימרו על גבולות. הם יכולים להיות גבולות יותר גמישים שכן זה חופש. אך עדיין לשמור על הגבולות. יש לזכור כי גבולות עוזרים לילדי הקשב והריכוז לשמור על סדר יום.
בימי החופש ילדים רבים משחקים שעות מרובות במחשב. ישנו חשש שהם עלולים לגלוש לאתרים עם תכנים לא מותאמים כגון אתרי סקס. הם יכולים ליצור קשר עם אנשים לא מוכרים שעלולים להציע להם כל מיני פעילויות מסוכנות ופוגעניות. לכן חשובה השיחה איתם על הנושא הזה. גם לאחר השיחה עדיין היו עם העיניים פקוחות ובדקו שהם לא עושים דברים מסוכנים.
חשוב שתבלו איתם. חזקו אותם על הכוחות שלהם ועל היכולות שלהם. תנו להם חיזוקים חיוביים גם על הדברים הקטנים כמו למשל על הדאגה לאח, החיוך שהם חייכו אליכם בבוקר שעשה לכם את הבוקר ועוד דברים שהם עושים, עליהם לא קיבלו חיזוקים במהלך השנה. חיזוקים חיוביים מחזקים את הדימוי העצמי של הילד.
הזדמנות לצמצום פערים. אם הילד צבר פער במקצועות שונים במהלך השנה החופש זו הזדמנות לצמצם פערים ע"י מתן עזרה כגון שיעורים פרטיים. השתדלו שהלמידה שלו תהייה למידה כיפית וחווייתית על מנת שישתף פעולה ותהייה לו המוטיבציה ללמוד.
כדאי לחזור לרופא המטפל ולבדוק האם ניתן להפסיק את התרופה לתקופת החופש הגדול. כל החלטה בנוגע לתרופות מחייבת התייעצות עם רופא. אל תחליטו ללא התייעצות. ישנם מצבים שהפסקת התרופה משפיעה לרעה על הילד.

שתהייה לכם חופשה נעימה.


המאמר כיצד נתכונן לחופש הגדול עם ילדי קשב וריכוז עודכן לאחרונה בתאריך: 7 אוקטובר 2019

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.