איך נזהה שלילד שלנו יש הפרעת קשב וריכוז?


הרשימה שלפניך, ממכילה סימנים שיכולים לרמז על בעיית קשב וריכוז (ADHD). עם זאת, חשוב לציין, שאבחון מלא של בעיית קשב וריכוז יכולה להתבצע אך ורק על ידי איש מקצוע מומחה בעניין, כגון נוירולוג או פסיכיאטר.

ילד שיש לו בעיית קשב וריכוז המתבטאת באימפולסיביות והיפראקטיביות, יכול לגרום לכך שהסביבה תגיב לקשיים הללו בצורה שלילית (לא יבינו אותו ויענישו אותו). זה יכול להיות כבר מגיל גן. ילד כזה יכול לפתח דעה שלילית על עצמו כגון "אני גרוע", "אני מקלקל הכל", "אף אחד לא רוצה להיות איתי". כך שדעה שלילית של ילד על עצמו יכולה לשמש רמז שיש לו בעיית קשב וריכוז.
דחיינות היא גם מאפיין לבעיות קשב וריכוז. הסיבה היא שדחיינות יכולה להביא את הילד למצב של רגע אחרון ולחץ. לחץ יכול להביא את הילד למצב שהוא דווקא מרגיש יותר חד ומצליח יותר טוב. יוצא שהילד לומד שעל מנת להצליח הוא צריך לדחות לרגע האחרון. יש לשים לב אם הילד דוחה לרגע האחרון ביצוע שיעורי בית, התכוננות למבחנים, הגשת עבודות ושאר התחייבויות.
חוסר התארגנות. הילד לא מסוגל לארגן את הדברים שלו כנדרש. סידור תיק הופך להיות מבצע, ובסוף חסרים לו דברים. אי סדר בשולחן, שכחה של דברים, או שהילד למשל לא יודע מה המשימות שלו (אולי בגלל שלא הספיק להעתיק מהלוח), כל אלו הינם רמזים לבעיית קשב וריכוז. יש לשים לב אם הילד כל הזמן מחפש אחר החפצים שלו והחדר שלו תמיד מבולגן.
שיכחה מוגזמת של דברים – אם הילד כל הזמן משתמש במילה שכחתי, או שהוא פשוט לא זוכר דברים, יתכן שהדבר נגרם מבעיית קשב וריכוז. כך למשל, מבקשים מהילד לעשות משהו, וכל גירוי קטן מוציא אותו מריכוז והוא שוכח מה היה צריך לעשות. ילד "מפוזר" יכול לרמז על בעיית קשב וריכוז. יש לשים לב אם הילד משתמש באופן מופרז במילה "שכחתי".
קושי להתחיל משימות וקושי ליזום דברים. זהו סוג מסוים של דחיינות, שכן הקושי להתחיל וליזום גורם לדחייה. למשל, כאשר הילד כבר יושב להכין שיעורים, הוא יושב מול הדף או העבודה, וקשה לו להתחיל אותם. יש לשים לב אם יש לילד קושי ליזום דברים חדשים. זה יכול להיות בכל תחום. יש לשים לב אם לילד יש קושי להחליט למשל על סדר היום שלו, וליזום פעילויות כלשהן.
קשיים במעברים בין מסגרות, דבר הכרוך בהסתגלות למסגרת חדשה, יכול להצביע על בעיית קשב וריכוז. מסגרת לא מוכרת יכולה להוציא את הילד בקלות מריכוז. יש לשים לב להתנהגות הילד, כאשר הוא עובר למשל לבית ספר חדש, או בזמן המעבר מבית הספר לחטיבת הביניים. יש לעקוב אחר הקשיים שהוא נתקל בהם, והשפעתם על הלימודים של הילד.
קושי בקביעת סדרי עדיפויות. הילד יכול להיתקע במטלה עם עדיפות נמוכה, ויהיה לו קשה לנתק את עצמו ממנה ולעבור למטלה אחרת חשובה ממנה. כך למשל, הילד יכול לעשות שיעורים במקצוע שהשיעור הבא שלו הוא בעוד מספר ימים, ולהתעלם מהצורך לשבת וללמוד למבחן שמתקיים למחרת. קשה לו לשנות את סדר ביצוע המשימות, לפי העדיפויות הנכונות.
תנועתיות יתר – ילד שלא יכול לשבת במקום אחד, שקופץ ממקום למקום, שקשה לו ליצור קשר עין, שיש לו דברנות יותר, כל אלו מאפיינים בעיית קשב וריכוז. יש לשים לב להתנהגות הילד. יש לשים לב אם יש ריבוי תלונות בסיגנון "יש לו קוצים בישבן והוא לא יכול לשבת בשקט". יש לשים לב אם הילד כל הזמן נוגע ומתעסק בדברים. אם כל הזמן מעירים לו הערות כגון "עזוב את זה, זה ישבר".
תגובה ללא מחשבה או ביצוע דברים ללא מחשבה באופן פזיז (שיכולים אף להיות מסוכנים). כל אלו קשורים למאפיין האימפולסיבי של בעיית הקשב והריכוז. יש לשים לב אם אתם מרגישים שאתם לא סומכים על הילד, כי אף פעם אתם לא יודעים מה הוא יכול לעשות (כמובן שזה בהשוואה לבני גילו). יש לשים לב אם יש יותר מדי פעמים שבהם הוא פעל מבלי לחשוב.
התפרצויות זעם, ורפרטואר תגובות דל, יכול אף הוא להצביע על בעיית קשב וריכוז. הדברים נראים לילד שחור או לבן. או שהוא כועס או שהוא שמח. אין מגוון רחב של תגובות. ניתן לכלול כאן שינויים קיצוניים במצבי רוח. הילד יכול להגיב בחוסר פרופורציה למאורע כלשהו שקרה לו. זאת משום שטווח התגובות שלו דל. זה יכול להיות כעס וזעם מופרזים על משהו לא מצדיק זאת.

המאמר עשר נקודות שמרמזות על בעיית קשב וריכוז עודכן לאחרונה בתאריך: 7 דצמבר 2017

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.