הפרעת קשב וריכוז – הנחות מוטעות


הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה מאוד נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים.

לאנשים רבים יש הנחות מוטעות לגביי ההפרעה ולכן הם מתייחסים בצורה לא מותאמת למי שיש לו אותה. במאמר זה אני רוצה לבחון הנחות אלה, מה נכון ומה לא נכון.

"ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם ילדים לא מחונכים"
האם זה נכון?

לילדים שיש להם את הפרעת קשב וריכוז יש מספר מאפיינים. הם יכולים לא להקשיב, קשה להם לדחות סיפוקים, הם יכולים לזוז כל הזמן, והסביבה נוטה להאמין שהוריהם לא חינכו אותם טוב. אך דבר זה אינו נכון. אנחנו יכולים למצוא ילדים עם הפרעה בכל המשפחות. ובכלל זה גם משפחות טובות שמחנכות לנימוסים. ההפרעה לא נובעת מכך שהילדים קיבלו חינוך לא טוב. ההפרעה נובעת מתפקוד לקוי של מוליכיים עיצביים במוח. הלקות הזאת נמצאת באונה הקידמית של המוח והחלק הזה עובד פחות טוב. הדבר גורם לכך ש הילד מתקשה בקיום משימות שונות ושההתנהגות שלו עלולה להיות ללא מעצורים.

"אסור להורים לומר לילדים, שהם סובלים מהפרעת קשב וריכוז"
האם באמת לא כדאי לומר להם?

ישנם הורים שמעדיפים שהילד שלהם לא יידע שיש לו את ההפרעה. זאת משום שהם חוששים שהוא ירגיש שהוא חלש, חולה או שיש לו איזשהו פגם. ישנם הורים שמפחדים שהילד ישתמש בהפרעה כתירוץ להמנע מלבצע משימות. ישנם הורים, שילדם מטופל תרופתית, והם מעדיפים לספר לו שהוא מקבל ויטמין ולא תרופה.
גישה זו אינה נכונה. בעיית קשב וריכוז אינה דבר שיש להתבייש בו. חשוב שהילדים יידעו מה יש להם ושיבינו מה זאת הפרעת קשב וריכוז. חשוב שילמדו להסביר לאנשים שמסביבם מה יש להם על מנת שיקבלו יחס טוב ומותאם מהחברה.

"ילדים עם הפרעת קשב פחות אינטיליגנטים"
האם זה נכון?

בהחלט לא! ילדים עם הפרעת הקשב הם ילדים אינטיליגנטים וחכמים ככל ילד אחר. כשהם נבחנים במבחנים שונים הם משיגים ציונים נמוכים כי קשה להם להתרכז, ולא כתוצאה מחוסר יכולת. לחלקם יש קשיים נוספים כגון קריאה, כתיבה, חשבון. כשהם מקבלים ציונים נמוכים הם נתפסים בעיני חבריהם לכיתה או בעיני המורים כטיפשים. אבל דבר זה אינו נכון. אנו יודעים שעם עזרה והכוונה מתאימה ילדים אלו ישפרו את השגיהם, ויכולים אף להיות מצטיינים.

"הפרעת הקשב והריכוז חולפת עם הזמן"
האמנם?

למרבה הצער לא. ברוב המיקרים הפרעת קשב וריכוז לא נעלמת אלא מלווה את הילד לאורך כל שנות חייו. בכל גיל מאפייני ההפרעה יכולים להשתנות. כלומר לדוגמא אם הילד היה מאוד קופצני ותזזיתי בילדותו הרי שבהתבגרותו זה יכול להתמתן. עם זאת יכול להופיע מופע אחר של ההפרעה, ואצל כל ילד הדבר בא לידי ביטוי בצורה אחרת.

"אסור לגלות למשפחה לחברים ולצוות החינוכי שלילד יש הפרעת קשב וריכוז"
האם כך צריך לנהוג?

בסדנאות רבות שאני מעבירה להורים בנושא קשב והריכוז, הורים מספרים לי שהם בוחרים לא לספר לחברה לגבי ההפרעה. זאת כדי שהסביבה לא תשים על הילד תווית ש"משהו לא בסדר איתו הוא לא מתנהג כמו שאר הילדים".
אך אנחנו יודעים שאם לא נספר את האמת לחברה הסובבת, הרי שהסביבה תחשוב שהילד מתנהג כך בכוונה, שהוא ילד רע ועוד מחשבות שליליות. ובהתאם להתנהגותו יענישו אותו, יבקרו אותו ולא ירצו להיות בקרבתו.
חשוב שההורים יסבירו למשפחה הסובבת מה הקושי של הילד. חשוב שההורים יעדכנו את הצוות החינוכי על הקשיים של הילד על מנת שהצוות החינוכי יוכל לסייע לילד להתגבר על הקשיים ולזמן לילד חוויות של הצלחה.

"ילדים שיש להם הפרעת קשב וריכוז הם ילדים עצלנים"
האם כך הדבר?

ממש לא. המוח של הילדים עם ההפרעה עובד באופן שונה ולכן נוכל לראות שכשיש דבר שמעניין אותם הם יכולים לעסוק בו שעות (כפי שמספרים לי הורים שהילדים שלהם משחקים במשחקי מחשב, שהילדים יכולים לשחק שעות במשחק כי זה מעניין אותם). לעומת משימות מעניינות פחות, כמו הכנת שיעורי בית או מבחנים שההתמודדות עם המשימות האלה קשה עליהם ולכן הם ינסו להמנע מהכנתם הם ימציאו כל מיני תירוצים וינסו לדחות את הכנתם עד הרגע האחרון.
חשוב לזכור לילדים אלה יש קושי ועלינו למצוא דרכים לסייע להם, לכוון אותם, לתמוך בהם על מנת שיוכלו לממש את הפוטנציל הגלום בתוכם.

התנהלות נכונה מצד ההורים ומצד כל החברה הסובבת, יסייעו לילדים עם בעיות קשב וריכוז להגשים את עצמם ולהצליח בחיים.

המאמר 6 מיתוסים שגויים לגבי הפרעת קשב וריכוז עודכן לאחרונה בתאריך: 9 מאי 2018

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.