מהי אווירה משפחתית




אווירה משפחתית נוצרת מתוך השילוב הייחודי של שני אנשים שהופכים לזוג ועם הזמן למשפחה. כל אחד מבני הזוג מביא איתו מהמשפחה בה גדל והתחנך את תפיסת עולמו:

את האמונות, הדעות, הרגשות, המחשבות, הערכים והגבולות. הוא מביא איתו השקפות על העולם בכלל ועל תפקידו כבן זוג וכהורה בפרט.

כל אחד מגיע עם תרבות מעט שונה, מסורת ודרכי התמודדות משלו. ועכשיו, כשהופכים לתא משפחתי אחד – נוצרת אווירה משפחתית חדשה וייחודית.

האווירה המשפחתית נבנת מתוך האופן שבו בני הזוג משתפים פעולה ביניהם ומתוך האופן בו הם מתנהגים כאשר מתגלה בינהם חוסר הסכמה.


ע"פ התאוריה האדלרייאנית האווירה המשפחתית היא אחד משלושה גורמים המשפיעים על התפתחות האישיות של הילד.

המשפחה היא הקבוצה הראשונה אליה הילד שייך, המשפחה היא כל עולמו. באמצעות האווירה המשפחתית הילד לומד מהם חוקי העולם, כיצד מתנהגים אנשים בעולם, כיצד הם פועלים במצבים שונים וכיצד עליו לנהוג ולהגיב לאחרים ולארועים שונים. הילד בוחר דרכי התנהגות ומאמץ אותן מתוך מה שמוצע לו במשפחה.


קיימים מספר סוגים של אווירות משפחתיות.

אווירה משפחתית של שיתוף פעולה

אווירה בה בני הזוג משתפים פעולה האחד עם השני למען מטרה משותפת – המשפחה. בני הזוג מקבלים את השונה ביניהם, תומכים אחד בשני ומהווים מודל לחיקוי עבור ילדיהם. ילדים אלו נוהגים לשתף בעמדותיהם, חולקים רגשות עם קרוביהם, מתייעצים ובוחנים אפשרויות שונות .גישה זו מאפשרת התנהלות תקינה במשפחה למרות השוני בצרכים וברצונות של בני המשפחה.


אווירה משפחתית של תחרות

אווירה בה בני הזוג נוהגים להתחרות ביניהם בדרכים שונות, הם מתחרים על מי עושה יותר, מי משקיע יותר בילדים. הם מתחרים על כסף וסטטוס. הם משווים בין הילדים, בזמן מריבה בין הילדים לבין עצמם הם הופכים לשופטים ומענישים לעיתים את זה שלא צודק. הילדים מצידם מוכיחים אותם וטוענים שהם מפלים אותם כשהם נוקטים עמדה. במשפחה כזו יווצרו טריטוריות ילד טוב וילד רע. הילדים יהיו מקובעים בטריטוריה זו כי שם הם מקבלים את החיזוקים הרבים ביותר. הורים שמתחרים ביניהם יוצרים קואליציות עם הילדים, ילד אחד הוא חביב הורה אחד ועם הילד השני הוא מחמיר, במשפחה יש מחנות, קיים מתח באוויר, לחץ, ביקורת ואווירה עויינת.

לכן עלינו ההורים, מנהיגי המשפחה, להיות מודעים להתנהלות שלנו עם בני הזוג. ההתנהלות שלנו יוצרת את האווירה בבית והילדים לומדים ומחקים אותנו.

המאמר חשיבותה של האווירה המשפחתית בחיי הילד עודכן לאחרונה בתאריך: 7 אוקטובר 2019

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.