רקע


באמצע השנה נקראתם לשיחה עם היועצת. היועצת אמרה לכם שיש ירידה משמעותית בציונים של הילד. היא תיארה בפניכם התנהגויות כגון: הילד לא קשוב בכיתה, כל גירוי שהוא רואה או שומע מסיח את תשומת הלב שלו, הוא לא מספיק להעתיק את השיעורים מהלוח, הוא לא מספיק לסיים את המבחנים בזמן ועוד..

היועצת ממליצה לכם לעשות לו אבחון לקשב וריכוז. אתם קובעים תור לנוירולוג, ממלאים טפסים וניגשים לעשות לילד את האבחון. עשיתם את האבחון לילד וקיבלתם אישור לכך שלילד יש הפרעת קשב וריכוז. אז מה הלאה?

אז מה עושים?


מהם הצעדים שאתם ההורים תעשו כדי להתנהל בצורה יעילה עם הילד?

עשרה צעדים להתנהלות יעילה עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז
הקפידו לתת חיזוקים חיוביים כאשר הילד משתף פעולה או מבצע התנהגות טובה. תאירו את אותו מעשה והסבירו לו במה אתם גאים בו או מעריכים אותו. כמו למשל: "אנחנו מעריכים את זה שעזרת לאחיך כשהיה לו קשה נחלצת לעזרתו".
חיזוקים
הבינו שלעיתים קרובות ההתנהגויות "הלא טובות" שלו נובעות מההפרעה ושאין לו שליטה עליהן. צריך לבדוק איתו מה יכול לסייע לו להתמודד עם הקושי.
קבלה
שריינו זמן שבו אתם מבלים רק איתו עושים איתו משהו כייפי שהוא כייף לשניכם. זה יכול להיות משחק משותף, פעילות ספורטיבית משותפת, הליכה בשפת הים ועוד…
זמן איכות
שתפו פעולה עם בן הזוג ותחליטו על אסטרטגיית התנהלות אחת מול הילד. זאת כי ברגע שכל הורה מתנהל בצורה אחרת זה יכול לייצר הצפה אצל הילד. הילד יהיה מבולבל ולא יבין אם מרשים לי לעשות כך או אחרת.
תאום
כאשר אתם מתכננים לעשות איזושהי פעילות שלא קיימת בשגרה היומיומית שלכם תתווכו זאת לילד. הסבירו מה עומד לקראת איך זה יתבצע. זאת מכיוון שלילדים עם קשב וריכוז יש קושי עם שינויים.
הכנה מראש
השתדלו לייצר עם הילד מערכת שעות המתארת מה קורה איתו בכל יום ולאן הוא צריך ללכת אחרי שעות הלימודים. זאת על מנת שלא יפספס פעילויות במהלך השבוע.
סדר יום
כשאתם מבקשים שיבצע פעולות מסוימות, ודאו שהוא לא מוסח מגירוי מסוים כמו טלוויזיה, מחשב, טלפון נייד. חשבו לזכור שכשהוא נמצא בסמוך לאחד המסכים הוא בכלל לא מקשיב לכם. חשוב לגשת לוודא שהוא רואה אתכם ושמע את מה שביקשתם ממנו.
מניעת הסחת דעת
חשוב שכאשר אתם מטילים עליו משימות, שזה לא יהייה בצרורות אלא משימה משימה. הטלתם משימה אחת והוא ביצע? ניתן לעבור להטלת המשימה הבאה.
הפשטה
בהכנת שיעורי הבית חשוב לחלק את השיעורים למשימות קטנות כאשר בין משימה למשימה יש הפוגה ואתם מאפשרים לו לראות דבר מה או לשחק לזמן מוגבל.
פירוק משימות
הקפידו למצוא אצל ילדיכם איזושהי יכולת שהוא טוב בה וחזקו אותה. אפשר למצוא חוג שבו היכולת הזו באה לידי ביטוי. למשל אם הוא טוב בכדורגל רישמו אותו לקבוצת כדורגל שבה היכולות שלו יבואו לידי ביטוי.
הדגשת החיובי

בטוחני שאם תעשו צעדים אלה, תבססו ייחסים טובים עם הילדים עם הבנה, הקשבה לצרכים שלהם ותמנעו כעסים התעצבנויות מיותרות, הרמת קול ווויכוחים מיותרים. הכי חשוב תהיו להם לתמיכה ועזרה עם כל הקשיים שהם מתמודדים עם הפרעת הקשב והריכוז.

המאמר עשרה צעדים להתנהלות יעילה עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז עודכן לאחרונה בתאריך: 7 אוקטובר 2019

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.