הילד נעלם ובמקומו הופיע מתבגר


כשילדינו מגיעים לגיל ההתבגרות, אנחנו לא מאמינים כיצד הם השתנו לנו בן רגע. זה לא אותו ילד ביישן שרוצה רק בקרבתנו או מקשיב לכל מילה שאנו מוציאים מהפה. פתאום הוא מתווכח איתנו, טורק דלתות, לפעמים מסנן אותנו בטלפון, מזלזל בנו ואומר לנו "אני יודע טוב מאוד מה לעשות"

מוכר לכם?

אמנם קשה לנו ההורים עם השינוי הזה אך אנחנו "מעגלים פינות", בולעים את הרוק ומשתדלים להכיל אותו. יחד עם זה הורים רבים חווים תחושה של חרדה כשהמתבגר / מתבגרת יוצאים בערב עם חברים. מחשבות רבות מציפות את ההורים כגון: האם הוא יתפתה לכל מיני פיתויים? ישתה אלכוהול? יעשן/נרגילות/סמים? האם הוא ייגרר למעשי אלימות? והרשימה עוד ארוכה…

החרדות האלה הן מאוד הגיוניות וזה יכול לקרות לכל נער או נערה בגיל ההתבגרות. יחד עם זה עלינו ההורים להבין שהזלזול, החוצפה ושלילת דעתם של ההורים הם מאפיינים נורמליים של גיל ההתבגרות.

מה קורה כאן?


בתקופת גיל ההתבגרות האישיות של הנערים והנערות מתעצבת. כל נער ונערה מחפש את הזהות שלו ומתפתח כאישיות נפרדת. "קבוצת השווים" – ילדים בני גילם – תופסים מקום חשוב ומרכזי בחייהם. הם נתונים להשפעה רבה מחבריהם והרבה פעמים קשה להם לעמוד בלחצים וכתוצאה מכך הם נענים בחיוב לעשיית מעשים שעלולים לסכן אותם.

אז מה אנחנו יכולים לעשות כהורים?


דבר ראשון חשוב להציב גבולות ברורים לנערים והנערות. יחד עם זה, לא נוכל לריב איתם על כל דבר. שכן זה מצב אשר עלול לפגוע באווירה המשפחתית בבית ובמערכת היחסים בינכם. לכן עדיף לבחור 2 עד 3 גבולות שמבחינתכם הם החשובים והעקרוניים ביותר. ואם הם יעברו אותם תגיבו בחומרה רבה. בשאר הדברים שיש לכם מחלוקת איתם, אך הם פחות עקרוניים, תביעו את דעתכם וייצרו משא ומתן. מצד אחד אתם מביעים את דעתכם ומצד שני קשובים לרצונם, מתגמשים ומנסים למצוא פתרונות לבעיות שונות בצורה משותפת.

ניקח כדוגמא את שעת החזרה מבילוי לילי. אתם רוצים שהוא יחזור עד אחת בלילה והוא רוצה לחזור בשלוש כמו כולם.

צריך לבדוק איתו כיצד הוא רוצה לחזור בשלוש. האם יהיו חברים שילוו אותו? האם יש הסעה מסודרת? כיצד אתם כהורים תהיו רגועים שהוא בסדר? (אולי שליחת מסרון שהכל בסדר) ועוד.. ההתגמשות שלכם תעביר לו מסר שאתם מתחשבים ברצונותיו ובצרכים שלו אך עדיין אתם בודקים ומבררים את הפתרון הטוב ביותר על מנת שגם אתם תהיו רגועים.

לפעמים אנחנו ההורים צריכים לאפשר לנער או הנערה לטעות ולחוות על בשרם תוצאות ומחירים על הבחירות המוטעות שעשו.

חשוב להוסיף שאצל מתבגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז, המאפיינים של גיל ההתבגרות יכולים להתבטא בצורה קיצונית. על מנת לעבור בשלום תקופה זו מומלץ להורים לקבל הדרכה כיצד להתנהל נכון, כיצד לשמור עם המתבגרים על תקשורת פתוחה ולבסס עימם מערכת יחסים טובה.

המאמר כיצד נעבור את גיל ההתבגרות של ילדינו בשלום? עודכן לאחרונה בתאריך: 26 אוגוסט 2019

חדווה בנטל
חדווה בנטל (.B.A) מנחת הורים לפי שיטת אדלר. בהכשרתי, אני בוגרת מכון אדלר, מכון מעגלים והטכניון. אני בעלת ניסיון של מעל 12 שנים בהדרכת הורים והדרכה של קבוצות, ומאחורי ניסיון של אלפי הורים. אני מתמחה בהדרכת הורים פרטנית, בעיות קשב וריכוז, תאומים, הגיל הרך ועוד. ניתן לקבל הדרכת הורים בצפון: בחיפה, בקריות, בעמקים, רמת ישי, יקנעם ובאזורים נוספים בארץ לפי דרישה.